Intrucat recent mi-am montat un sistem de panouri fotovoltaice si am trecut prin intreg procesul dobandirii calitatii de prosumer, am decis sa scriu acest articol cat timp am informatiile proaspete in cap si anume informatiile referitoare la montarea unui sistem de panouri fotovoltaice si actele necesare contractului de prosumator.
Asadar, chiar daca voi incerca sa parcurg pasii cat mai succint, voi trece mai intai prin procesul prin care toti cei care vor sa intre in posesia unui contract de prosumator vor fi nevoiti sa treaca.
Pasii de Montare a unui Sistem de Panouri Fotovoltaice
Fie ca ati montat sistemul fotovoltaic din propriul buget in intregime sau fie ca ati beneficiat de subventia programului Casa Verde, trebuie sa fiti putin inarmati cu rabdare pentru a va asigura ca tot procesul decurge rapid si corect.
In acest sens, cu toate ca multe firme care se ocupa cu instalarea sistemelor fotovoltaice vor pretinde faptul ca ei se vor ocupa in intregime de tot ce tine de documentatie, fiti constant la curent cu toate actele pe care le primiti, intrucat deseori, va trebuie sa depuneti cel putin o parte dintre acestea personal sau prin email.
Asadar, spre exemplu, mai jos vom enumera pasii prin care veti trece inainte de a ajunge la contractul de prosumator, in cazul in care investitia este una din bugetul personal si nu prin fonduri, si anume:
- identifici locul ideal pentru amplasare impreuna cu firma pe care o alegi;
- achiti si montezi sistemului fotovoltaic (impreuna cu propria sa impamantare);
- firma va intocmi dosarul cu toata documentatia necesara (asigurati-va ca includeti si fisa tehnica a panourilor si invertorului), pe care ori tu ori ei o vor depune sau scana si trimite pe email catre distribuitorul de energie electrica;
- distribuitorul verifica documentati si va emite o factura pentru avizul tehnic de racordare, pe email;
- achiti factura ATR;
- distribuitorul va demara procedura schimbarii contorului electric (daca este cazul);
- astepti echipa distribuitorului pentru inlocuirea contorului electric (dupa caz);
- punere sub tensiune finala a echipamentului fotovoltaic de catre firma instalatoare si emiterea procesului-verbal de punere in functiune.
Desigur, in functie de operatorul ales, si adresele acestora vor diferi (spre exemplu sa nu confundati CEZ cu Distributie Oltenia, chiar daca aveti nevoie de amandoi in acest proces).
Cu privire la factura avizului tehnic de racordare, o veti primi pe email si o veti putea achita prin transfer bancar. Fie prin a trimite cuantumul intr-unul din conturile bancare mentionate pe factura (impreuna cu nr. facturii la „Descrierea platii”), fie prin a scana codul de bare, daca aplicatia bancara va permite acest lucru.
Contorul electric la care se va racorda sistemul fotovoltaic trebuie inlocuit pentru a permite si intelege livrarea in retea a kW produsi, nu doar consumul. Procesul este unul rapid, in functie si de ce contor aveti momentan, iar ca un bonus in acest sens, odata cu schimbarea acestuia, nu va mai trebui sa comunicati index-ul locului de consum lunar, intrucat va fi citit automat prin GSM de catre furnizor.
Punerea sub tensiune finala a echipamentului este ultimul pas pana la a beneficia in intregime de sistemul fotovoltaic. Odata cu ea, asigurati-va ca firma instalatoare scoate limita invertorului pentru a putea functiona la capacitate maxima, limita setata initial pana la schimbarea contorului (pentru a nu inregistra si productia drept consum).
Actele Necesare pentru Contractul de Prosumator
Pentru a obtine contractul de prosumator, veti avea nevoie de doua acte si anume:
- cartea de identitate a titularului (copie/scan/poza);
- certificatul de racordare al locului de productie (nu consum).
Insa, cu ocazia completarii si semnarii contractului de prosumator, ar fi un moment bun si de a anexa cererea de compensare 1:1, daca doriti sa fiti compensati in acest fel (ideala pentru majoritatea cazurilor si a caselor).
Cam acestea ar fi informatiile necesare, cel putin pe scurt, care macar sa va dea o idee despre intreg procesul in sine, respectiv ce sa intrebati sau sa discutati cu firma instalatoare. Insa, daca am incurcat ceva pe undeva, aveti completari sau corectiuni, nu ezitati sa ne lasati un comentariu in rubrica de mai jos!
Foarte util articolul, multumesc!
baietii care au montat solarul mi-au dat un proces verbal de punere in functiune pe care inteleg ca o sa-l trimit pe email distribuitorului de energie, ce nu inteleg e cine face certificatul de racordare al locului de productie.
Unde trebuiesc trimise ultimele acte pentru dosar
-certificat de racordare
-cerere prosumator ptr.compensare
-copie C.I.
Pot fi depuse si online
Si pe ce adresa .
Buna ziua! Da, se pot trimite si online, pe email la adresele:
Copia CI + certificatul de racordare la – [email protected] / [email protected]
Cererea de prosumator pt compensare la – [email protected]
Adresele pot diferi in functie de operatorul dvs. de energie electrica (DIGI, Engie, etc.).
Buna ziua si felicitari pentru investitie! 🙂 Certificatul de racordare il veti primi de la distribuitorul de energie. Pentru a-l primi, trebuie sa trimiteti un email catre distribuitor, spre exemplu la adresa [email protected] pentru Distributie Oltenia, unde veti atasa procesul verbal de punere in functiune, alaturi de o copie CI a titularului de contract.
Forte util articolul,Multumesc
am fost sa depun acte pentru contract de prosumator.
am facut un dosar pentru contract de prosumator cu :
– certificat de racordare
– o factura de la enel
– buletinul sotului ( el este titular de contract)si copie
– procura de mana pentru mine (sotie cu aceeasi adresa)
– copie buletin al meu
Ei bine nu a fost suficient mi s-a cerut procura notariala si actele de spatiu Noi avem contract cu enel de peste 20de ani.
D na Elena Datcu de la enel din sos. Pipera m -a trimis acasa spunand ca nu are dosar complet. Este corect?
Va rog sa -mi spuneti unde se depun reclamatia?
Mentionez ca am copiat dosarul depus (si cu contrat intocmit)
de cineva cu 3 zile inainte
Buna ziua!
Ne pare rau sa auzim ca au ales sa se comporte asa cu dvs. Pentru a depune o reclamatie, o puteti trimite atat pe site-ul ANRE (aici – https://spv.anre.ro/petitie-energie-electrica/ – apasati in dreapta jos pe „Lanseaza solicitare”) cat si direct la Enel pe adresa lor de email – [email protected] (mai multe informatii puteti gasi aici – https://www.enel.ro/enel-muntenia/ro/informatii-utile/relatii-clienti/transmiterea-solicitarilor-si-sesizarilor.html).
Mult succes!